Οι ναοί των Ελλήνων


όπως αναδύονται  Αστεροπητά 

 Δήλια Απολλώνεια  μέσα από  τα μαύρα σκοτάδια μιας  Ιησουίτικης ιδεολογίας

θαυματοποιών «Αιγυπτίων «

Ντέιβιντ Κόπερφιλντ!

Όταν … όλα τάσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά  …

Στις 5 Ιουλίου τελείται η καθιέρωση του Ελληνικού Ναού

στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης.

Ο Ναός, αφιερωμένος στην Εστία,

αποτελεί οίκο των Ηρώων της ελληνικής παράδοσης.

Είσαστε όλοι προσκαλεσμένοι!

SMALLAFISSA NAOU_01web

Ο “Ελλήνων Ναός” όπως αποκαλέστηκε απο το δημοτικό περιοδικό του Δήμου Ωραιοκάστρου, αναδιαμορφώνεται και ανακαινίζεται κατασκευαστικά (μεγαλώνει σε όγκο, έκταση και καλλιέπεια) ώστε να είναι έτοιμος να υποδεχθεί τον κόσμο κατά την τελετή καθιερώσεώς του στις 5 Ιουλίου. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν παρακάτω είναι παλαιότερες, από την περίοδο του χειμώνα 2009.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της καθιέρωσης καθώς και των φορέων ή ατόμων που θα μετέχουν και θα επιληφθούν της ευθύνης των επιμέρους δρώμενων, θα αναρτηθεί εντός των προσεχών ημερών.

Ο Ελλήνων Ναός είναι κατασκευασμένος στο Ωραιόκαστρο, λίγα χιλιόμετρα έξω απ’ την Θεσσαλονίκη. Βρίσκεται σε μεγάλο και καταπράσινο ιδιόκτητο χώρο και γειτνιάζει με άλσος με παρθένα βλάστηση (της ίδιας ιδιοκτησίας), πλησίον ενός παραποτάμου γεμάτου με δέντρα.

Εντός του άλσους, σ’ ένα μικρό πλάτωμα μέσα στην άγρια βλάστηση, δεσπόζει το μαρμάρινο άγαλμα της Ήρας, ενώ διάσπαρτα καθώς προχωράει στο μονοπάτι ο επισκέπτης ανάμεσα στα δέντρα, συναντάει τα κεραμικά ομοιώματα του Ηρακλέους και του Ποσειδώνος (κατασκευές που φιλοτέχνησε ιδιοχείρως ο ίδιος ο κ. Κακογεωργίου).

 

Προβλέπεται το άλσος να κοσμηθεί με περισσότερα κεραμικά και μαρμάρινα αγάλματα (έχουν ήδη έρθει τρία νέα μαρμάρινα και πανέμορφα αγάλματα θεοτήτων που περιμένουν την τοποθέτησή τους) ενώ έχουν αρχίσει οι εργασίες διαμόρφωσης του άλσους με μικρά μαρμάρινα πλακόστρωτα μονοπάτια (για να διευκολύνονται οι επισκέπτες λόγω της απότομης κλίσης σε ορισμένα σημεία) και με ξύλινες κατασκευές πάγκων και καθισμάτων για αναψυχή, συζητήσεις και ελληνικά συμπόσια μέσα στην φύση. Οι εργασίες για τη διαμόρφωση του άλσους, οι οποίες είχαν διακοπεί λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς από εθελοντές. Οι εργασίες για την ανακαίνιση του κτιρίου του Ναού έχουν αρχίσει από τον Μάιο από επαγγελματικά αλλά και εθελοντικά συνεργεία.

 

Στον καθαυτό περίβολο του Ναού δεσπόζει το μαρμάρινο άγαλμα της Θεάς Δήμητρας το οποίο ζυγίζει δύο τόνους. Στα χέρια της κρατάει δεμάτια από σιτάρι (η φωτογραφία είναι απο το πολυσέλιδο και εξαίρετο ρεπορτάζ της δημοσιογράφου Μαρίας Παράσχου στο δημοτικό περιοδικό του Ωραιοκάστρου “ΩΡΑΙΟ”.

4. ΕΛΛ. ΝΑΟΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΩΝ ΧΩΡΟΣ

Στον ίδιο χώρο είναι στημένο το επίσης μαρμάρινο άγαλμα της Αφροδίτης (ζυγίζει 1,5 τόνο). Στην περίπτωση αυτή, προτιμήθηκε η αναπαράσταση του αγάλματος της Αφροδίτης της Μήλου όπως έχει διασωθεί μέχρι τις μέρες μας.

Μαρμάρινο επίσης είναι το άγαλμα της Κουροτρόφου Αρτέμιδος (ως Θεάς προστάτιδος των βρεφών) που κρατάει τρία χαριτωμένα παιδάκια ενώ στο κέντρο δεσπόζει το μαρμάρινο σύμπλεγμα των Χαρίτων.

 

EPSILON-04

Αριστερά: Το χάλκινο άγαλμα της Θεάς Θέμιδος στο εσωτερικό του Ναού. Κρατάει το ζύγι και το ξίφος της δικαιοσύνης και έχει δεμένα τα μάτια.

Δεξιά: Χάλκινο επίσης είναι το άγαλμα της Τροφού, ύψους 1,90 μ. Μια όμορφη νεαρή και δυναμική γυναίκα που κρατάει ένα δοχείο απ’ το οποίο ρέει συμβολικά το νέκταρ.

Στον περίβολο υπάρχουν αποφθέγματα της αρχαίας ελληνικής σοφίας και κοσμοθεάσεως όπως «Γνώθι σ’ αυτόν», «Έσω εγκρατής», «Μηδέν άγαν», «Μέτρον άριστον», «Έσω ενάρετος» κλπ.

 

 

 Οι εργασίες στο χώρο του περιβόλου, ανάμεσα στις οποίες είναι και η κατασκευή του κεντρικού βωμού, ξεκίνησαν και πάλι, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, μόλις καλυτέρεψε ο καιρός. Οι εργασίες αυτές και οι κατασκευές που απαιτούνται γίνονται με χειρωνακτική εργασία από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη του τεράστιου αυτού χώρου (εμπνευστή και δημιουργού του “Ελλήνων Ναού”) με την εθελοντική βοήθεια ορισμένων φίλων και μελών ελληνοπρεπών συλλόγων που συμπαρίστανται στο έργο του. Ιδιοκτήτης, δημιουργός και ιδρυτής του Ναού των Ελλήνων είναι ο κ. Αριστοτέλης Κακογεωργίου.

Ο Αριστοτέλης Κακογεωργίου είναι βετεράνος Μαραθωνοδρόμος διεθνούς φήμης, με πάμπολλα αθλητικά μετάλλια στο ενεργητικό του. Παράλληλα είναι πρόεδρος της Αναγέννησης Ομάδος “Ε” και του Συλλόγου Μαραθωνίων Μακεδονίας, ο οποίος σύλλογος έχει την ευθύνη πέντε Μαραθωνίων διοργανώσεων κατ’ έτος στον χώρο της Μακεδονίας.

Ο κ. Κακογεωργίου έκανε μόνος του τα σχέδια όλου αυτού του μεγαλεπήβολου (για τα μέτρα ενός και μόνον ανθρώπου) έργου, επιστράτευσε όλες του τις δυνάμεις και τα έθεσε σ’ εφαρμογή όπως τα συνέλαβε, εργαζόμενος σ’ ένα μεγάλο μέρος της όλης κατασκευής χειρωνακτικά. Ταξίδεψε εκτός Ελλάδος προς αναζήτηση καλλιτεχνικών συνεργείων για την κατασκευή των πανάκριβων αγαλμάτων από μάρμαρο και χαλκό, οι οποίοι καλλιτέχνες εργάστηκαν και τα ολοκλήρωσαν σύμφωνα με τις δικές του οδηγίες.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….Ο ναός έχει κατεύθυνση από την Ανατολή προς τη Δύση ενώ το εμπρόσθιο τμήμα του ναού είναι κατασκευασμένο πάνω σε βάθρο το οποίο φέρει κλίμακα. Η αρχική κατασκευή του αποτελείται από ένα τετράγωνο κτίσμα περιστοιχισμένο από (ισάριθμους στην κάθε πλευρά του) απλούς κίονες, χυτούς χωρίς ραβδώσεις. Οι κίονες στηρίζονται σε βάσεις και φέρουν κιονόκρανα Ιωνικού ρυθμού, δίνοντας έτσι την αίσθηση της αρχαιοπρέπειας.

Οι εργασίες ανακατασκευής του έχουν αρχίσει όπως είπαμε, ανάμεσα στις οποίες είναι η επέκταση του οικοδομήματος και η αύξηση του αριθμού των κιόνων.

Το επιστύλιο είναι συμπαγές. Στην οπισθία όψη του Ναού το επιστήλιο φέρει διακόσμηση μαιάνδρου σε όλο το μήκος του (διακόσμηση στο επιστήλιο είχαν ορισμένοι ναοί όπως λ.χ. ο ναός της Άσσου), ενώ στην εμπρόσθια όψη δεν έχει διακόσμηση αλλά φέρει στο μέσον τη φράση ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ.

 

 

Ο θριγγός, αποτελούμενος από το επιστήλιο και το γείσο (χωρίς μετόπες ή ζωφόρο) εδράζει απ’ ευθείας στο αέτωμα όπως συνηθιζόταν σε ιωνικούς ναούς της Μικράς Ασίας.

Τα χρώματα που κυριαρχούν, κατά μίμηση των αρχαίων ναών, είναι το ερυθρό (κεραμιδί) και το κυανό.

Το σύστημα τοιχοποιίας μιμείται εκείνο των αρχαίων ναών (ισόδομον, ψευδισόδομον) χωρίς να σημαίνει ότι το μέγεθος και οι αναλογίες ταιριάζουν απολύτως με τη δομή των αρχαίων κατασκευών.

Δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη οι κατάλληλες θύρες διότι προείχε η ασφάλεια του οικοδομήματος. Θα κατασκευαστούν στη συνέχεια θύρες με ξύλινη επένδυση, όσο το δυνατόν πιο συμβατές με τα αρχαία πρότυπα ναοδομής.

small4-ceb9ceb1cebdcebfcf85ceb1cf81ceb9cebfcf85-2008_-cebdceb1cebfcf83-ceb1cf81ceb9cf83cf84cebfcf84ceb5cebbceb7_cf89cf81ceb1ceb9cebfceba6

Το εσωτερικό του ναού είναι συμβολικά διακοσμημένο με πίνακες που φιλοτέχνησε ο ίδιος ο κ. Κακογεωργίου με πολύ δουλειά και αγάπη σε θέματα από την ελληνική ιστορία και μυθολογία, καθώς και με αγάλματα θεοτήτων, φιλοσόφων κ.α. (στη άνω φωτο το χάλκινο ομοίωμα της Περσεφόνης, στην κάτω φωτο του Αριστοτέλους).

 

 

Το σημαντικότερο σε έναν ναό είναι βεβαίως ο βωμός, ο οποίος κατασκευάζεται αυτή την περίοδο.

Στον ίδιο χώρο, λίγο πιο πέρα από τον ναό, έχει κατασκευαστεί ένας μεγάλος, κλειστός και καλαίσθητος εσωτερικός χώρος με άπλετο φυσικό φωτισμό για την διοργάνωση συναντήσεων, ημερίδων, συνεδρίων, σεμιναρίων, εκδηλώσεων κλπ που προάγουν το αρχαίο πνεύμα και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

 

 

Εννοείται ότι όλα αυτά για τα οποία μιλούμε δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Ο ναός, ο γύρω περιβάλλων χώρος, η αίθουσα εκδηλώσεων κλπ, θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στους επισκέπτες και τους μετέχοντες καθώς και σε όλους τους θαυμαστές του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Όπως δήλωσε ο κ. Κακογεωργίου «Πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω ένα τέτοιο έργο με ευσυνειδησία και αγάπη. Ένας οίκος που δικαιούνται ν’ αναπαύονται οι Έλληνες Θεοί και Ήρωες και ν’ αποτελέσει χώρο συνευρέσεων όλων των ελληνικά σκεπτομένων, ανεξαρτήτου φυλής και εθνικότητας. Έλαβα υπόψιν την Ανατολή και την Δύση για να τοποθετήσω την κατεύθυνση της κατασκευής, αλλά δεν ακολούθησα τα πλήρη αρχαία πρότυπα παρά μόνον υποτυπωδώς. Γνωρίζω τις κατασκευαστικές αδυναμίες. Θέλω να επισημάνω όμως ότι είναι πολύ δύσκολο να κατασκευάσεις έναν ναό με τα μέτρα και σταθμά που αναφέρονται στην αρχαία κλασική ναοδομή. Διότι για να πετύχει η ακρίβεια των προδιαγραφών, απαιτούνται πολλά και διαφορετικά τεχνικά συνεργεία όπως και μελέτες από αρχιτεκτονικά γραφεία, πράγμα που κάνει το κόστος απλησίαστο για τα μέτρα ενός και μόνον ανθρώπου. Αν ακολουθούσα τις κλασικές προδιαγραφές, η οικονομική μου αντοχή θα έφτανε μόνο μέχρι την τοποθέτηση των αρχικών θεμελίων. Για μένα όμως, ήταν και είναι πολύ σπουδαίο να υπάρχει ένα ομοίωμα Ναού. Ήταν μια αυθόρμητη κίνηση να ενσαρκώσω έναν διακαή πόθο για έναν Ναό των Ελλήνων στην Β. Ελλάδα».

Μην ξεχνούμε ότι ο αρχαίος ναός είχε σε πολλές περιπτώσεις τη μορφή απλού οίκου (λ.χ. ο αρχικός ναός της Ήρας στη Σάμο, του Απόλλωνος στο Θέρμο Αιτωλίας, ο αρχικός ναός της Ερέτριας αλλά και οι επιβιώσεις στο χώρο της Μακεδονίας μέχρι τα ύστερα κλασικά και τα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια, όπως ο ναός της Δήμητρας στο Δίον και του Διός στη Φλώρινα κ.α.).

Είναι αλήθεια ωστόσο ότι οι αρχιτεκτονικές και αισθητικές γνώσεις δεν επαρκούν για την κατασκευή ενός ναού που να σχετίζεται με τα κλασικά αριστουργήματα των προγόνων μας, αν δεν υπάρχουν και οι απαραίτητες οικονομικές δυνατότητες που να δύνανται να υλοποιήσουν την αντίστοιχη αρχιτεκτονική. Στο δίλημμα όμως του να περιμένουμε να δεήσουν οι ενδεχόμενοι – και πάντοτε καλοδεχούμενοι – «χρηματοδότες» ή να μην κάνουμε τίποτα μέχρι τότε, εμείς προκρίνουμε την δράση, έστω κι αν δυσαρεστήσουμε ορισμένους θαυμαστές της αρχαίας ελληνικής τέχνης που βάζουν μεν πολύ ψηλά τον πήχη των αισθητικών απαιτήσεών τους, αλλά… περιμένουν από τους άλλους την πρωτοβουλία. Στις σημερινές συνθήκες προέχει η ύπαρξη ενός Ναού, η οποία μπορεί να χρησιμεύσει ως έναυσμα για ακόμη καλύτερες, πλουσιότερες και αισθητικά πολύ πιο άρτιες κατασκευές. Μακάρι ν’ ακολουθήσουν κι άλλοι το παράδειγμα τείνοντας στην τελειότητα υπό τον ζήλο της ευγενούς άμιλλας.

 Για όλους εμάς στην Θεσσαλονίκη, η ύπαρξη ενός Ναού δεν κρίνεται μόνον από την όποια αντίληψη περί καλαισθησίας ενός περικαλλούς οικοδομήματος, αλλά θέτουμε ως βασική επίσης παράμετρο τη ζωντάνια και την ψυχή με την οποία θα επενδυθεί. Ως προς αυτό, ο Ναός των Ελλήνων και οι γύρω χώροι είναι ένα απολύτως λειτουργικό έργο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των υπολειπόμενων εργασιών και την καθοσίωσή του στις 5 Ιουλίου, θ’ αποτελέσει τόπο καθημερινών συνευρέσεων όλων όσων σκέπτονται ελληνικά και θαυμάζουν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα. Θ’ αποτελέσει δηλ. τόπο λειτουργικό και ζωντανό, χώρο εκδηλώσεων, ημερίδων, συνευρέσεων, τελετών και οτιδήποτε άλλου προάγει την ανάδειξη και προβολή της κοσμοαντίληψης και της κοσμοθέασης των αρχαίων Ελλήνων.

Είναι πολύ σημαντικό το ότι η διοίκηση του Δήμου Ωραιοκάστρου και οι δημότες της περιοχής έχουν αγκαλιάσει την πρωτοβουλία αυτή και την θεωρούν κόσμημα για τον τόπο τους.

από το ιστολόγιο Κοινό των Θεσσαλονικέων

κι΄ ακαρτέρει κι΄ακαρτέρει…

ΕΣΣΕΤΑΙ ΗΜΑΡ!

Σχολιάστε